Ahoj,
jelikož tento blog se zabývá komunikací a psychologií, tak si myslím, že by bylo dobré zabruslit i do takových nějakých fint. Toto téma věřím, že hodně z vás tak nějak podvědomě ví, ale jakmile si poslechnete/přečtete a pokud to na vás udělá takový dojem, jako v mém případě (všechno v komunikaci na mě dělá dojem takový, že to chci a musím umět, to je taková zdravá nenasytnost), tak až se toto začnete učit, tak zjistíte, jak i přesto, že víte, jak se to má říkat, tak je hodně obtížné to dát do praxe.
Řeč je o tom, jak "správně" říkat slovo ALE. Ono, nejlépe se to naučíte, když se nebudete k tomu učit nic jiného, protože mozek se zkrátka nedokáže soustředit na x věcí najednou, já se ALE učím stále, a to o tom vím už několik měsíců a stále se stane, že to řeknu špatně, ale to nevadí, žádný učený z nebe nespadl a chybovat je lidské. Někomu to zabere měsíc někomu dva, ale naučit se to mohou všichni.

Asi vás nepřekvapí, když řeknu, že všechno, co je před slovem ale se nepočítá. Zkrátka lidský mozek si prostě vezme k srdci to, co řeknete potom. Schválně dám příklad:
,,Máš to dobré, ale je to moc slané."
,,Máš to moc slané, ale je to dobré."
Co vám zní líp? Je to rozdíl, že jo? Samozřejmě někdy mluvíme s někým, koho rádi nemáme a nebo potřebujeme z jakéhokoliv důvodu, aby si z toho vzal to negativní, to správné říkáni ale není o tom, že negativní věci na začátek a pozitivní nakonec, je to o tom říkat to vědomě tak, jak se nám to hodí. Opět nehovořím o manipulaci, toto spíš já využívám pro lepší pocit s těmi, s kterými mluvím.
Pokud, ale se vám stane, že chcete říct prvně pochvalu, ale blbě to řeknete, tak stále není nic ztraceno, je tam opět taková jedna finta. Tuto fintu vám vysvětlím na filmech, účel to má stejný.
Proč, když dokoukáte romantický film, jehož obsahem je to, že ta žena celý film dostává pořád jen klacky pod nohy a nedaří se jí získat toho chlapa a na konci filmu se jí konečně toho chlapa podaří dostat a je to tak slušně natočené a nastříhané, že brečíte, proč pak jsou ty titulky tak dlouhé? Krom toho, že tam musí vecpat všechny ty lidi, co se na tom podíleli? 
No aby jste vy se co nejdéle udrželi v té emoci, kterou máte, aby jste mohli v klidu ještě posedět v tom kině a doplakat se.

Teď ta finta - Dejme tomu, že jste v práci potřebovali, aby vám váš kolega zpracoval nějaké materiály a on vám to v pátek přinesl a vy řeknete: ,,Karle, jsem moc rád, že jsi mi ty materiály přinesl už dnes, já na to nemusím o víkendu myslet, ale na straně patnáct jsou chyby." Byl Karel pochválen a nebo pokárán? Pokárán, jak to teda udělat, když nevědomě začnete blbě? Nechte ho chvíli být v té pochvale na začátku a potom nenavazujte přes slovo ale ale přes a. 
,,Karle, jsem moc rád, že jsi mi ty materiály přinesl už dnes, já na to o víkendu nemusím myslet." Tečka a odmlka. Nemusí to být odmlka na pět minut, stačí pár sekund.
,,A na straně patnáct jsou nějaké chyby, mohl bys stranu patnáct projít znovu? Děkuji."

I toto je složité si uvědomit. Slyšel jsem o případu kluka, který se zrovna tuto fintu učil na stejné větě, jako já a řekl: ,,Karle, jsem moc rád, že jsi mi ty materiály přinesl už dnes, já na to nemusím o víkendu myslet." ...... ,,Avšak!" Avšak je to stejné, co ale vážení.

Mnohdy si všimnete, při učení se tohoto, že když to vědomě začnete hlídat, že v těchto případech v těchto fintách, se budete snažit tam dát to a ale to ale se tam nějak tak pořád cpe. A my na něj musíme vyvinout návyk. O návycích určitě také budu psát, to taky spadá do osobního rozvoje. 

Shrnutí:
Slovo "Ale" je velmi nebezpečné, pokud to použijeme špatně. Můžeme myslet chválu, ale druhý si z toho vezme tu negativní část, kvůli tomu, jak jsme to řekli.
Pokud, ale začnete špatně není nic ztraceno, pokud si vzpomenete na tu fintu.
A ještě poslední bod, hodně dobře se to učí na online komunikaci, když si budete s někým psát, tam když to "ale" napíšete špatně, tak před odesláním zprávy to můžete smazat a přepsat, ale když to špatně řeknete, tak se nemůžeme vrátit o pět sekund zpátky, abychom to řekli jinak, proto doporučuji, zkoušejte si to i při psaní si s někým, lépe se vám pak na to bude soustředit i při hovorové komunikaci.
Komunikace je klíč k tomu, abychom se nám lépe žilo s ostatními a aby se ostatním lépe žilo s námi. Pracujte na sobě v této oblasti, protože i vy pak nebudete mít tolik žaludečních vředů z ostatních, základ komunikace je pochopení.

Moc děkuji za pozornost!
Mr. X
Pokud máte otázku napište ji zde: my-dream-world@seznam.cz, děkuji.